Czy każda firma powinna prowadzić marketing na FB?

01.06.2022

Facebook jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych. Z roku na rok na portalu przybywa aktywnych użytkowników, co czyni z niego doskonałe miejsce do promowania produktów i usług, a także rozwijania marki osobistej. Coraz więcej firm decyduje się więc na marketing na FB. W niniejszym artykule zastanowimy się nad tym, czy każda firma powinna inwestować w reklamę na Facebooku, a także przedstawimy związane z tym szanse i ograniczenia.

Facebook - potężne narzędzie social media marketingu.

Social media marketing jest obecnie najchętniej wybieraną formą marketingu. Facebook stwarza ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. W skali miesiąca znajdziesz tam prawie 3 miliardy aktywnych użytkowników i ponad 9 milionów reklamodawców. Prowadząc przemyślane działania reklamowe na Facebooku, możesz więc dotrzeć jednocześnie do ogromnej grupy odbiorców.

Co ważne, na FB znajdziesz też osoby, które do tej pory nie korzystają z innych platform społecznościowych. Dla zdecydowanej większości użytkowników to właśnie Facebook jest źródłem pozyskiwania wiadomości o świecie, a także miejscem, w którym poznają nowe produkty i usługi. Neil Patel zauważa, że aż 73% odkryć produktów cyfrowych odbywa się za pomocą mediów społecznościowych. Pandemia zdecydowanie zwiększyła też czas, jaki spędzamy na Facebooku - dane za rok 2021 wskazują, że wynosi on średnio od 20 do 30 minut dziennie. Marketing na FB staje się więc doskonałym miejscem na reklamę, jeśli zależy nam na dotarciu do jak największej liczby odbiorców. Reklama na FB nie jest jednak formą, która sprawdzi się we wszystkich okolicznościach.

Reklama na FB - najważniejsze zalety

Możliwość dotarcia do określonej grupy docelowej

System targetowania na Facebooku jest niezwykle precyzyjny. Pozwala nie tylko na dotarcie do dużej liczby odbiorców, ale także do ich specyficznej grupy - tej na której konkretnie nam zależy. Swoją grupę dotarcia możemy zbudować w oparciu o takie dane jak:

  • Płeć
  • Wiek
  • Lokalizacja
  • Język użytkownika
  • Zainteresowania
  • Wykształcenie
  • Zawód/Wykonywana praca
  • Dochody
  • Preferencje polityczne
  • Zachowania na Facebooku/Ostatnie zakupy online
  • Ważne wydarzenia życiowe

Poza możliwością dotarcia do konkretnej grupy docelowej, Facebook jest kopalnią wiedzy o zachowaniach i preferencjach użytkowników w sieci. Narzędzie dedykowane marketerom, czyli Audience Insights dostarczy nam szczegółowych danych zarówno o naszych aktualnych, jak i potencjalnych odbiorcach. Dowiemy się jak spędzają wolny czas, na jakich urządzeniach korzystają z platformy społecznościowej: mobilnych czy stacjonarnych, a także lepiej zrozumiemy użytkowników. Na podstawie danych zebranych z wykorzystaniem Audience Insights możemy samodzielnie stworzyć niestandardowe grupy odbiorców, a następnie przenosić je do Ads Managera.

Zwrot wydatków na reklamę

Wskaźnik ROAS, czyli Return On Ad Spend to nic innego jak zwrot wydatków na reklamę.

Facebook zapewnia najwyższy wskaźnik ROAS w sprzedaży detalicznej i odpowiada aż za 40% rocznych przychodów z reklam cyfrowych. Co ważne, Facebook charakteryzuje się też 80% klikalnością, co sprawia, że szanse na wejście w interakcje z naszą reklamą ze strony użytkowników jest całkiem spore.

Różnorodne formy reklamy

Do atrakcyjności Facebooka jako miejsca na reklamę przyczynia się różnorodność pod względem form, jakie możemy na nim publikować. Dzięki temu Twój content marketing nigdy nie będzie nudny. Wyróżnić możemy następujące opcje:

  • Reklamy w formie statycznej - zdjęcia + opis
  • Reklamy wideo - tutaj mamy dodatkowo możliwość ustalenia miejsca ich wyświetlania
  • Reklama w Stories - dostępne zarówno w formie obrazów statycznych, jak i reklam wideo
  • Reklamy w Messengerze - czyli reklamy, które wyświetlają się w trakcie prowadzenia rozmów w aplikacji Facebook Messenger
  • Kolekcja - użytkownik po wejściu w interakcję z jedną reklamą, ma szansę na zaznajomienie z całą kolekcją podobnych produktów
  • Playables - jest to rodzaj interaktywnej gry demonstracyjnej, która daje szansę zapoznania się z grą lub aplikacją przed jej pobraniem
  • Reklamy karuzelowe - bardzo popularna forma reklamy, która doskonale sprawdza się w treściach edukacyjnych. Karuzela może zawierać do 10 postów graficznych, które są przewijane przez użytkowników
  • Pokaz slajdów - reklamy z wykorzystaniem dźwięku, tekstu i ruchu, na których podstawie są tworzone filmy wideo

Różnorodność dostępnych form jest urozmaiceniem dla odbiorców, a także szansą dla reklamodawców, którzy nie muszą już poddawać się ograniczeniom w dostępnej liczbie znaków.

fb

Reklamy dostosowane do konkretnych celów

Social media marketing na Facebooku pozwala na realizację konkretnych celów biznesowych. Możemy dotrzeć do odbiorców z kolekcją sezonową, zwrócić ich uwagę na konkretny produkt - będą to cele krótkoterminowe, a możemy też budować rozpoznawalność marki, ugruntować pozycję eksperta czy wykorzystać naszą społeczność do social selling - cele długoterminowe. Facebook daje nam również ogromne możliwości do testowania rozwiązań.

Testy A/B pokażą nam, która reklama lepiej trafia do odbiorców. Reklamując się na Facebooku, płacimy od kliknięcia użytkownika w reklamę tzw. pay-per-click. Mamy wgląd do danych odnośnie użytkowników, którzy wykonali akcję: ich rys demograficzny czy czas jaki spędzili na naszej stronie. Dzięki tym informacjom nasza grupa docelowa staje się coraz bardziej konkretna: wiemy kim są osoby, które wchodzą w interakcje z naszą marką, wiemy, jak to robią, możemy też szukać sposobów na to, aby wyjść naprzeciw ich potrzebom. Im lepiej poznajemy swoich odbiorców, tym lepsze treści tworzymy - wiemy które formy przekazu do nich przemawiają i widzimy, które z nich wywołują najwięcej reakcji.

Pamiętaj, że im więcej czasu poświęcisz na analizę danych pochodzących z Facebooka - tym lepiej wykorzystasz jego możliwości reklamowe.

Chcesz prowadzić skuteczny marketing na FB?

Skontaktuj się z nami - wspólnie opracujemy strategię i action plan.

Remarketing

Remarketing pozwala dotrzeć z komunikatem reklamowym do odbiorców, którzy wcześniej weszli w interakcję z Twoją firmą. Co ważne, przy ustawianiu grupy odbiorców Twoich działań remarketingowych, możesz dotrzeć nie tylko do osób, które były na Twojej stronie - ogółem, ale także skategoryzować odbiorców bardziej szczegółowo.

Do tego zadania konieczne jest umieszczenie na stronie internetowej kodu Facebook Pixel. Dzięki temu będziesz widzieć, które podstrony przykuły uwagę użytkowników. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie wtedy, gdy dysponujesz szeroką gamą produktów i usług. Pamiętaj, że bardzo często Twoi odbiorcy potrzebują więcej kontaktów z Twoją firmą przed podjęciem decyzji zakupowej. Oznacza to, że Twój remarketing znacznie przybliża Cię do przekonwertowania odbiorców w klientów.

Reklama na FB - najważniejsze ograniczenia

Zawężona grupa odbiorców

Pomimo tego, że Facebook daje duże możliwości na dotarcie do potencjalnej grupy docelowej, to nie dla każdego jest to medium społecznościowe pierwszego wyboru. Młodsi odbiorcy chętniej korzystają z Tik-Tok czy Instagram-a, więc jeśli chcemy do nich dotrzeć to lepiej będzie zainwestować w reklamę w tych kanałach. Nastolatki korzystają też z Facebooka w nieco inny sposób niż osoby starsze - ich aktywność ogranicza się do uczestnictwa w wydarzeniach czy komunikacji za pomocą Messengera. Często nie wykorzystują oni Facebooka jako sposobu na wchodzenie w interakcje z markami.

Firmy z branży specjalistycznych

Jeśli działamy w branży bardzo specjalistycznej z większym prawdopodobieństwem dotrzemy do naszych odbiorców za pomocą LinkedIn czy Youtube. Facebook zrzesza ludzi w oparciu o relacje i znajomości, natomiast z LinkedIn czy Youtube korzystamy w oparciu o nasze zainteresowania i profil zawodowy. Jeśli przykładowo projektujemy przemysłowe hale magazynowe to marketing na Facebooku może okazać się dla nas oddawaniem strzałów w powietrze, podczas gdy LinkedIn i Youtube umożliwią nam dotarcie do grupy docelowej. Lepiej więc ulokować nasze środki właśnie tam. Decydując się na komunikację marketingową w mediach społecznościowych musimy również wykazać się dużą znajomością naszej kategorii czy tez niszy. W niektórych branżach komunikacja z wykorzystaniem Facebooka postrzegana jest jako nieprofesjonalna, w związku z czym może zadziałać na naszą niekorzyść.

Brak czasu i środków finansowych

Marketing na FB (i ogólnie w social mediach) wymaga działania w oparciu o przemyślaną strategię komunikacji oraz contentową. Do jej wdrożenia potrzebujemy zaangażowania i wiedzy. Jeśli więc prowadzimy biznes i nie zatrudniamy osoby, która mogłaby odpowiadać za działania stricte w social mediach to jest duże prawdopodobieństwo, że nie osiągniemy spodziewanych rezultatów. Pamiętajmy też, że z nieprzemyślanych lub niedopasowanych do grupy odbiorców działań może wyniknąć więcej szkód niż zysków.

Jeśli więc mamy wątpliwości:

  • czy podołamy (czas, treści, know-how)?
  • czy zrobimy to przynajmniej nie gorzej od naszego benchmarku(!),

To lepiej będzie skupić się na komunikacji w inny kanałach lub zatrudnić specjalistów z agencji np. COMMARQ.