Jak wdrożyć skuteczną strategię content marketingową?

24.05.2022

Czym jest strategia content marketingowa oraz z czego składają się poszczególne elementy skutecznej strategii content marketingu? Te dwa pytania są kluczem do efektywnego rozwoju Twojej firmy. Jeśli jesteś gotowy podjąć wyzwanie content marketingu, czytaj dalej! Jak mówią: „Content is a king”, ale trzeba sobie na tę królewską koronę zapracować.

Czym jest strategia content marketingowa?

Pisać każdy może, prawda? Tak, rzeczywiście, każdy może napisać posta na Facebooku czy notkę na blogu. Jakie mogą być efekty chaotycznego wrzucania treści?

  • utrata zainteresowania odbiorców Twoim contentem;
  • spadek reakcji pod postami;
  • mniej interakcji (komentarzy, wiadomości, udostępnień postów);
  • w przypadku treści na blogu – mniej odesłań z sieci, widocznych we wskaźnikach
  • Google Analytics;
  • zmniejszony ruch na stronie;
  • spadek pozycji w wyszukiwarce Google.
content-writing-with-black-letters-on-wooden-dices-on-blue-background-high-quality-photo

Można wrzucać nieskoordynowane treści i złościć się na niskie zaangażowanie odbiorcy, można też opracować skuteczny plan na to, by content przyciągał a nie odwracał uwagę. Do tego służy strategia content marketingowa.

Strategia ta polega na świadomym budowaniu stabilnego i pozytywnego wizerunku marki, wykorzystując w tym celu wszystkie kanały cyfrowe, którymi można dotrzeć do klienta w sieci:

  • social media: Facebook, Instagram, TikTok, WhatsApp;
  • płatne reklamy w wyszukiwarce Google lub na Facebooku, Instagramie czy
  • Messengerze;
  • artykuły sponsorowane umieszczane na portalach internetowych, które zapewniają
  • lepszą pozycję w wyszukiwarce Google dzięki linkom DOFOLLOW;
  • poradniki, e-booki i artykuły eksperckie na blogu;
  • współpraca z influencerami, którzy pomagają kreować pozytywny wizerunek marki w Internecie.

Elementy skutecznej strategii content marketingu

Chcesz opracować skuteczną strategię content marketingową? Zacznij od wyznaczenia osoby, do której skierujesz swoje treści, a następnie przejdź do celu głównego oraz celi pobocznych, wokół których zbudujesz wszystkie działania marketingowe.

Cel główny to najczęściej zwiększenie świadomości marki na rynku, zwiększenie zaangażowania odbiorców, pozyskanie konkretnej liczby leadów sprzedażowych lub wzrost transakcji w Twoim sklepie e-commerce. Cel makro nie musi być jeden, w zależności od obecnych potrzeb Twojej organizacji, mogą to być dwa lub trzy cele, osadzone w konkretnych przedziałach czasowych.

Każdemu celowi makro powinien odpowiadać cel mikro, czyli najczęściej będą to działania techniczne, związane z konkretnym projektowaniem treści i grafik, opracowaniem kalendarza contentu czy optymalizacji treści pod kątem SEO. W definiowaniu celów przyda się zasada SMART, która mówi, że cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne i osadzone w czasie.

Kolejnym elementem strategii marketingowej (która sprzedaje), jest budowanie person, o którym więcej przeczytasz w artykule o inbound marketigu na blogu COMMARQ. W tym miejscu warto zaznaczyć, że im precyzyjniej i dokładnie zbudujesz Personę, tym łatwiej dotrzesz do grupy docelowej.

Następny element dobrej strategii marketingowej to gruntowne i solidne badania rynku, a więc rzetelna analiza działań konkurencji, analityka popularnych słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy trafiają na Twoją witrynę internetową, a także przygotowanie technicznych szczegółów związanych z realizacją strategii contentowej, czyli:

  • ustalenie wysokości budżetu przeznaczonego na tworzenie (a często także tłumaczenie) treści;
  • weryfikacja i optymalizacja istniejących zasobów, czyli dostosowanie istniejących treści do wymagań SEO, co w praktyce wiąże się z ich rozbudowaniem;
  • weryfikacja możliwości produkcyjnych działu marketingu, czyli czy istnieje możliwość samodzielnego projektowania treści, czy będzie konieczne utworzenie nowego stanowiska pracy lub zlecenie przygotowania treści specjalistom.

Zanim zaczniesz wdrażać optymalizację treści na swojej stronie internetowej, możesz skorzystać z audytu treści, który oferujemy w ramach naszej współpracy biznesowej. Zlecając audyt treści, otrzymasz dokładne wskazówki, które pomogą Ci w łatwy i szybki sposób dostosować swoje treści do obecnych wymagań i spełnić cele biznesowe. Nie czekaj, aż ubiegnie Cię konkurencja i umów się na konsultacje z nami już dziś!

Przedostatnim etapem przygotowań strategii contentowej są mierniki skuteczności obranej przez Ciebie strategii. Najczęściej w przypadku treści, takim miernikiem jest tekst z największą ilością interakcji np. kliknięcia linku, udostępnienia, czy dokonania zakupu po przejściu na stronę sklepu. Jeśli chcesz zauważyć wzrost firmy w określonym przez cele czasie, pamiętaj o tym, by regularnie kontrolować zaangażowanie odbiorców, wzrost ruchu na stronie, odesłania z sieci, udostępnienia postów, liczbę interakcji pod postami na Facebookui dostosowywać cele strategii conentowej do wyników kontroli.

Ostatnie działania przed wdrożeniem opracowanej strategii contentu to czysta przyjemność, naprawdę! Planowanie kalendarza dystrybucji oraz, ustalenie spójnej komunikacji marketingowej na wszystkich kanałach, wybranie głównych silosów tematycznych, opracowanie płatnej promocji np., w Google Ads czy na Facebooku, a nawet kontakt z influencerami!

top-view-of-creative-team-discussing-business-graphs-drawn-in-marker-pens-1-e1653470462306.jpg

Jak zbudować efektywną strategię contentu dla SEO

Jeśli prowadzisz sklep e-commerce, efektywna strategia contentu zgodnie z zasadami SEO to Twój priorytet. Z jakich etapów składa się strategia projektowania treści SEO dla e-commerce? Sprawdziliśmy!

1. Awareness, czyli jak wygląda budowanie świadomości marki na rynku

Po co budować świadomość? Wyobraź sobie, że takich firm, jak Twoja jest wiele. Każda z nich próbuje zostać zauważona w sieci. W momencie, w którym wszystkie podejmują podobne działania, tylko części z nich uda się przebić do konkretnej grupy docelowej. Budowanie świadomości marki w sieci to podstawa, która w dodatku nie musi wiązać się z kosztami! W jaki sposób zbudować świadomość marki i przyciągnąć odbiorców na swoją stronę internetową?

Wszystkie teksty poradnikowe, know-how, ciekawostki z branży, e-booki, darmowy lead magnet, a nawet ankiety, memy i recenzje – to treści zwracające uwagę i budujące świadomość. Dzięki takim treściom nawiążesz relację z odbiorcami. One żyją swoim życiem jako evegreen content, ale nie są nastawione na sprzedaż. Jeśli zanotujesz konkretną transakcję związaną z takim typem treści, będzie to jej efekt pośredni. Gotowy na nowe wyzwania? Czas zasiąść do klawiatury!

2. Thought leadership content, czyli budowanie pozycji eksperta

Jak zbudować pozycję eksperta? Zacznij od dzielenia się wiedzą zdobytą dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży. Pracujesz w branży e-commerce? Opublikuj na blogu wybrane case study, dzięki któremu umocnisz swoją rolę eksperta i zachęcisz odbiorców do skorzystania z Twoich usług. Prowadzisz sklep z artykułami dekoracyjnymi do wnętrz? Zbierz najnowsze trendy w barwnego e-booka, pełnego inspiracji dla osób, które szukają pomysłów na zmianę wystroju. Znasz jakieś ciekawostki albo masz dostęp do „wiedzy tajemnej” w swojej branży? Uchyl rąbka tajemnicy i zachęć użytkowników do częstego kontaktu z Twoimi treściami! Kluczem do zbudowania trwałej pozycji eksperta w swojej niszy jest: kreatywność, wiedza i dobra strategia contentowa, a więc do dzieła!

3. Sales Content, czyli treści sprzedażowe

Czy potrafisz tworzyć treści, które sprzedają? Wbrew pozorom, nie są tak oczywiste, jak Ci się wydaje. Głównym celem treści sprzedażowych jest przekonanie pozyskanych leadów, że to właśnie Twój produkt czy usługa są im niezbędne. Oczywiście, nie możesz tego zrobić w narzucający się sposób. Jedną z technik tworzenia treści sprzedażowych jest technika porównawcza.

Przykładem takiej treści może być porównanie Twojego towaru lub usługi z konkurencyjnym w autentyczny sposób, który wywoła chęć zakupu u zainteresowanych osób. Kluczem dobrych treści sprzedażowych jest ich autentyczność, dlatego skup się na realnych faktach, problemach i zagrożeniach związanych z procesami sprzedażowymi. Za pomocą treści zbuduj potrzebę bliższego poznania Twoich produktów, wzbudź zainteresowanie odbiorców, zachęcając ich do zakupów.

Case study, które szczegółowo omówi pozyskanie leadów biznesowych przez Twój zespół, jednocześnie zachęcając innych do współpracy z Tobą, jest idealnym wyborem! Dobre treści sprzedażowe wykorzystują język korzyści w subtelny i nienachalny sposób. Pamiętaj – obecne trendy perswazji marketingowej stawiają na szczerość i autentyczność w relacji z odbiorcami. Wykorzystaj go na swoją korzyść! Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, napisz do nas. Wspólnie opracujemy perswazyjne i autentyczne komunikaty, dzięki którym szybko zauważysz wzrost sprzedaży.

4. Post-Purchase Content, czyli treści podtrzymujące zainteresowanie

Udało Ci się zwiększyć liczbę klientów? Świetnie! Teraz musisz podjąć działania, które podtrzymają ich zainteresowanie, czyli skuteczny remarketing. Oprócz płatnych opcji jak reklamy Google Ads* warto regularnie informować klientów o aktualnych promocjach, a także tworzyć specjalne promocje dla wybranych osób.

Najskuteczniejsze treści post-purchase to newslettery, wysyłane co najmniej raz w tygodniu, darmowe webinary dla osób, które zakupiły u Ciebie kurs, a nawet personalizowane życzenia urodzinowe ze specjalną zniżką.

Główne zalety wdrożenia strategii content marketingowej w Twojej firmie

Głównym atutem wdrożenia dobrej i przemyślanej strategii content marketingu w firmie jest wzrost zainteresowania marką, produktami lub usługami, choć stosunkowo niewiele firm jest zdolna samodzielnie osiągnąć takie efekty w krótkim czasie. Wiele zależy od jakości i spójności zaplanowanych działań contentowych. Jeśli zdecydujesz się oddać strategię contentową Twojej firmy w ręce specjalistów z COMMARQ.PL, pierwszą z zalet zauważysz już wkrótce – zwiększenie ruchu na stronie internetowej, więcej komentarzy i reakcji.

Używasz programów do mierzenia analityki np. Google Analytics? Już po kilkunastu dniach w statystykach pojawi się dużo więcej odwołań z sieci. Kolejną zaletą, którą zauważysz już po miesiącu regularnego publikowania jakościowej treści, jest zwiększona rozpoznawalność marki. Czy warto mieć opracowaną strategię contentową? Zdecydowanie! Chociaż bywa, że to spore wyzwanie, o czym piszemy poniżej.

Najważniejsze problemy i wyzwania, z jakimi mierzy się każdy twórca contentu

Z jakimi wyzwaniami i problemami mierzy się każdy twórca contentu oraz jego szef? Głównym zarzutem przeciwko wdrożeniu strategii contentowej w firmie, są długofalowe, a nie natychmiastowe efekty. To oznacza, że zwiększenie sprzedaży nie nastąpi od razu, może wymagać nawet kilku miesięcy regularnych działań. Z tego względu, często twórcy contentu są zalewani frustracją niecierpliwego szefa, który chce spektakularnych efektów od pierwszego posta i pierwszej płatnej reklamy. Niestety, jak mówią Amerykanie, to nie jest Kansas, Dorotko i na efekty trzeba sobie uczciwie (i ciężko) zapracować.

Kolejnym problemem, jaki może pojawić się w trakcie budowania strategii i komunikacji marketingowej, jest problem związany ze zniechęceniem i chaosem. Aby zminimalizować to ryzyko, najlepiej ściśle trzymać się wytyczonych zadań i odhaczać je na checkliście. Znacznie usprawni to codzienną pracę i pomoże uniknąć chaosu. Tworząc content, musisz płynnie dostosowywać się do wymagań Twoich odbiorców, a nie ukrywamy – będą wysokie. Czeka Cię wyzwanie związane z tworzeniem kreatywnych treści, które jest kluczowe, by wyprzedzić działania konkurencji i osiągnąć zamierzone cele.

Strategia content marketingu jest pracochłonna i czasochłonna, ale konieczna, jeśli chce się wejść na rynek i zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność. Z takich działań mogą skorzystać nie tylko firmy B2B, ale także freelancerzy, a nawet osoby bez działalności gospodarczej. Czy można zarzucić strategii contentowej marnowanie czasu i brak efektów? Tak, ale tylko wtedy, gdy będzie tworzona chaotycznie i bez wsparcia odpowiednich specjalistów. W przeciwnym razie, w długofalowym procesie dobre treści contentowe obronią się same.

Chcesz wykorzystać content marketing do zwiększenia Twojego biznesu?

Zarezerwuj teraz darmową konsultację. Podaj swoje dane, skontaktujemy się z Tobą.