Jak wprowadzić skuteczny inbound marketing w Twojej firmie?

11.04.2022

Czy warto wdrożyć strategię inbound marketingową w Twojej firmie? Zdecydowanie! Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to jest dobry moment, by zapoznać się z potencjałem, jaki tkwi we wszystkich działaniach związanych z marketingiem cyfrowym.

W tym artykule przeczytasz o sprawdzonych technikach pozyskiwania klientów i nawiązywania trwałych relacji z nimi w ramach inbound marketingu.

Zmiana modelu pracy na home office, rozkwit sklepów e-commerce i wzrost ilości zakupów w sieci spowodowały, że priorytetem efektywnej strategii marketingowej stały się rozwiązania marketingu digitalowego. Wg danych na rynku e-commerce w Polsce na rok 2021 aż 77% internautów zrezygnowało z tradycyjnych zakupów na rzecz zakupów przez Internet. Ten utrzymujący się trend sprawia, że inbound marketing jest niezbędny, jeśli chce się wyprzedzić działania konkurencji, która rośnie z dnia na dzień.

Skuteczny inbound marketing

Nie wchodząc w akademickie rozważania przyjmijmy, że inbound marketing to inaczej marketing przychodzący i jest strategią mającą na celu „ściągnięcie” uwagi odbiorców, tak aby samodzielnie zainteresowali się firmą lub jej ofertą.

Inbound marketing związany jest z koncepcją tzw. marketingu za przyzwoleniem opracowaną przez Setha Godina zgodnie z którą, odbiorca danego przekazu marketingowego sam musi wyrazić na niego zgodę, gdyż istnieje dzięki temu większe prawdopodobieństwo, że treści reklamowe trafią do osób faktycznie nimi zainteresowanych.

Drugą istotną koncepcją, na której opierają się działania inbound-owe, jest tzw. marketing wirusowy, czyli działania marketingowe, których celem jest nakłonienie odbiorców do dobrowolnego rozpowszechniania informacji na temat danej marki.

INBOUND MARKETNG FLYWHEEL

Jak wprowadzić skuteczny inbound marketing krok po kroku?

W pierwszej kolejności – przyciągnij uwagę klientów. Łatwiej powiedzieć, trudniej wykonać, prawda? Nie martw się, są na to sposoby, które zawsze działają, choć w dłuższej perspektywie. W jaki sposób zainteresować klientów Twoimi produktami i usługami? Postaw na przemyślane i dopracowane treści, czyli dobry content.

1. Pierwszy krok dobrego inbound marketingu – przyciągnij odbiorców oryginalnym contentem

Jak napisać dobry content?

Przede wszystkim, bądź na bieżąco z nowymi trendami w świecie marketingu oraz z misją firmy. Pamiętaj, o tym, że wszystkie komunikaty piszesz dla czytelników, odbiorców, nie tylko dla robotów Google. Postaraj się więc, aby frazy kluczowe użyte w treściach brzmiały naturalnie i atrakcyjnie – w razie potrzeby odmień je! Czy wiesz, że aktualizacja Core Web Vitals z 2021 r. wyznaczyła nowy trend w konstruowaniu treści pod SEO, który pozycjonuje autentyczne i merytoryczne treści?

Chcesz zbudować silną pozycję eksperta w swojej branży?

Postaw na rozwój wartościowych treści, takich jak merytoryczne poradniki, ciekawe e-booki związane z Twoimi działaniami oraz ciekawostki z branży w formie rozbudowanych artykułów, które zainteresują potencjalnych klientów. Dostosuj swój język do właściwego odbiorcy, wstaw odpowiednie słowa kluczowe i opisz konkretny temat w interesujący sposób.

Zadbaj też o unikalne i regularne wpisy w social mediach, które pomogą zbudować wokół Twojej marki zaangażowaną społeczność. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje treści będą naprawdę skuteczne, napisz do nas i powiedz nam, co możemy dla Ciebie zrobić?

Content marketing przyszłości - potencjał wideo i webinariów

Rok 2020 był rokiem Tik-Toka. Krótkie filmy wideo okazały się komunikacyjnym strzałem w dziesiątkę! W 2021r. na funkcję Reels zdecydował się także Instagram. Wideo content to jeden z najświeższych trendów, który prędko nie minie. Niektóre agencje rekrutacyjne zaczęły używać wideo w celach pozyskania CV, inni pracodawcy powoli odchodzą też od tradycyjnego CV na rzecz krótkiej, 60-sekundowej autoprezentacji. Czy wideo CV zastąpi papierowe w przyszłości?

Webinary to świetny sposób na budowanie pozycji eksperta w konkretnej branży i wzbudzenie zaufania odbiorców, którzy w przyszłości mogą skorzystać z Twoich usług. Na początku przygody z webinarami możesz opracować i nagrać darmowy lead magnet, który dostarczy Twoim odbiorcom wartości i będzie zawsze aktualny, a jednocześnie przedstawi Cię w pozycji doświadczonego specjalisty na rynku. Prowadzisz niszowy biznes? Daj się poznać swoim klientom i opowiedz im o tym, co robisz. Zajmujesz się marketingiem? Opowiedz o najnowszych rozwiązaniach w branży, przedstaw ciekawe case study i zainteresuj odbiorców. Możliwości kreatywnego wykorzystania webinarów jest naprawdę wiele. Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia!

Skuteczny inbound marketing

2. Kolejny krok w ramach działań inbound marketingowych – konwersje

Pozyskiwanie partnerów biznesowych w dobie marketingu cyfrowego jest kluczowe dla sukcesów firmy. W jaki sposób szybko i efektywnie pozyskać odpowiednie kontakty?

Z pomocą przychodzi lead generation B2B, czyli wszystkie działania w sieci, dzięki którym pozyskasz biznesowe kontakty m.in.:

  • kampania produktowa wykorzystująca płatne reklamy w social mediach;
  • odpowiednio przygotowany landing page z najważniejszymi słowami kluczowymi;
  • formularze kontaktowe;
  • efektywne CTA;
  • kampania PPC/SEM, czyli reklamy w wyszukiwarkach np. Google Ads

Czy warto zainwestować w kampanie w przeglądarkach? Sprzedajesz produkty z branży home decor? Koniecznie pokaż je innym! Przy tak dużej konkurencji, warto skorzystać z opcji reklamy w przeglądarkach, takich jak Ceneo, Homebook czy Favi. To właśnie tam klienci najczęściej szukają artykułów dekoracyjnych, mebli i inspiracji do wystroju wnętrz.

Wg analizy przeprowadzonej przez Demand Base, aż 70% osób ankietowanych stwierdziło, że do zakupu skłoni ich autentyczny i konkretny content, który był odpowiedzią na ich potrzeby. W dalszej kolejności 66% osób badanych zdecydowało się na zakup dzięki łatwemu dostępowi do aktualnych cen i rzetelnej informacji o konkurencji. 59% osób do zakupu zachęcił łatwy dostęp do treści i czytelne formularze, jednym słowem, dobry UX/UI. Na ostatnim miejscu znalazły się treści case studies, katalogi produktowe – 52% osób podkreśliło, że są dla nich decydujące o zakupie.

3. Trzeci krok – zacieśnianie więzi z klientem

Następnym etapem jest zacieśnianie z klientem, czyli podtrzymanie jego zainteresowania Twoim produktem lub usługą. To właśnie w tym momencie pojawia się pytanie o to, jak zwiększyć sprzedaż? Techniki, które ułatwią Ci podjęcie właściwych decyzji związanych z działaniami sprzedażowymi to:

  • e-mail marketing: newslettery, odnośniki do najnowszych artykułów na blogu czy powiadomienia o nadchodzących promocjach – skutecznie podsycają uwagę odbiorców;
  • lead scoring, czyli segregacja zebranych leadów pod kątem gotowości do zakupu Twojej usługi lub produktu;
  • marketing automation, czyli ułatw sobie pracę i zautomatyzuj pewne procesy np. cotygodniową lub comiesięczną wysyłkę newsletterów do klientów z bazy;
  • analiza kanałów, którymi Twoi klienci trafiają na stronę www, do tego zdecydowanie przydadzą się narzędzia analityczne np. Google Analytics.

Na tym etapie możesz także przejrzeć opinie o produktach od dotychczasowych klientów i wykorzystać je w kampaniach e-mail marketingowych lub, o czym przeczytasz w kolejnym akapicie, treściach na social mediach.

Szukasz wsparcia w zakresie marketingu w Twojej firmie?

Zostaw nam swój adres e-mail. Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.

Zachwyć swoich klientów, czyli efektywna strategia komunikacji marketingowej

Zanim przystąpisz do budowania własnej komunikacji, wykorzystaj persony. Persona, czyli opis „klienta idealnego”, ułatwia precyzyjne dotarcie do właściwego odbiorcy. Korzystają z niej zarówno wielkie korporacje, jak i mikro firmy, które szukają swojej niszy na rynku e-commerce. Jak podtrzymać zachwyt klientów i sprawić, by chętnie wracali właśnie do Ciebie? Przyjrzyj się krótkiemu case study poniżej:

Szukasz konkretnego produktu. Po krótkich poszukiwaniach znajdujesz go, ale nie kojarzysz marki. Postanawiasz sprawdzić opinie o firmie, która go sprzedaje. Niestety nie udaje Ci się znaleźć żadnych konkretów. Sprawdzasz social media, ale ostatni post był ze stycznia 2021. Firma wciąż jest wysoko w pozycjach Google, dlatego wchodzisz na ich stronę. Blog nieaktualizowany od 2021, ale strona jest czytelna, przejrzysta i zachęca do zakupów. Piszesz wiadomość przez wbudowany czat. Niestety, nikt nie odpisuje przez kolejne dni. Rozczarowany brakiem kontaktu rezygnujesz z zakupu produktu i wystawiasz pierwszą, negatywną opinię tej firmie na Facebooku.

Czy można było zapobiec temu wizerunkowemu faux-pas i zobaczyć na swojej stronie www pozytywne opinie klientów? Oczywiście! Skuteczne działania komunikacji marketingowej obejmują szybki i prosty dostęp do produktów czy usług, regularne budowanie świadomości marki oraz komunikację z klientami (np. maile, wiadomości i komentarze na Facebooku). Dobra strategia marketingowa sprawia, że remarketing klientów jest kilkukrotnie bardziej efektywny! Nie można w tym miejscu nie wspomnieć o aktualnych poradnikach blogowych i regularnych aktualizacjach produktów na stronie, wraz z opcją wystawienia ocen.

Outbound i inbound marketing – jak je połączyć?

Działania w ramach outbound marketingu, czyli kampanie reklamowe na billboardach, w radiu, krótkie reklamy video na wyświetlaczach czy telemarketing stosowane samodzielnie zmniejszyły swoja skuteczność. Ulotki z logo firmy oraz wizytówki dla klientów w ramach gadżetów reklamowych, to mocno tradycyjna forma marketingu, który często nie przynosi zamierzonych efektów. Stare formuły marketingowe się wyczerpują, to jest niezaprzeczalny fakt. Zamiast kosztów związanych z wydrukiem teczek i wizytówek z logo firmy, postaw na elektroniczną wizytówkę i stwórz ciekawy profil firmowy na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy Tik-Toku.

Można powiedzieć, że tradycyjny marketing w 80% ustąpił miejsca marketingowi cyfrowemu. Aby uzyskać jak najlepsze efekty sprzedażowe, warto połączyć ze sobą konkretne działania w ramach inbound i outbound marketingu, aby trafić do określonej grupy docelowej z jeszcze większą precyzją.

Jedno nie podlega dyskusjom – cyfrowa rewolucja spowodowana pandemią COVID-19 zmieniła świat marketingu na zawsze i przyspieszyła proces globalnej cyfryzacji. Mimo tak licznej konkurencji w sieci i szybko zmieniających się trendów marketingowych trzeba wydobyć potencjał promocyjny, jaki umożliwia skuteczny inbound marketing, by zapewnić firmie stały wzrost sprzedaży. Jednocześnie zmieniła się też rola marketingowców, którzy mają ogromne pole dla własnej kreatywności i mogą się bawić różnymi kanałami komunikacji z klientami w sieci, aby w efekcie zbudować silną i rozpoznawalną markę.